Wednesday, January 9, 2013

Penjagaan Anak Ikan Guppy

Ni adalah cara penjagaan anak ikan guppy :

1. Meninjau persediaan tangki anda: Anak ikan Guppy adalah satu sumber makanan yang sangat baik untuk kebanyakan jenis ikan (walaupun ibu bapa mereka). Jika boleh anak ikan diasingkan dari ikan dewasa. Meletakkan mereka di dalam tangki yang berasingan adalah yang terbaik, tetapi jika anda tidak mempunyai akuarium tambahan, anda perlu menggunakan jaringan "tangki pembiakan". Gunakan jaringan ini di dalam akuarium anda yang sedia ada, dan ia berfungsi sebagai kandang bagi anak ikan atau dewasa.


2. Periksa kualiti Air: Anak ikan guppy akan berkembang dengan baik apabila kualiti air mereka adalah baik. Pastikan air dalam keadaan baik dengan menggunakan alat ujian untuk ammonia, nitrit, nitrat dan. Pastikan ammonia pada 0 ppm, Nitrit pada 0 ppm, dan nitrat pada kurang daripada 10 ppm. Pastikan 25%  air ditukar setiap minggu.


3. Pastikan anda memberi mereka makan dengan baik: Anak ikan guppy memerlukan makanan yang berkualiti tinggi untuk membersar dan menjadi sihat. Apabila mereka mula-mula dilahirkan gunakan makanan anak ikan atau makanan dikisar halus.


4. Gunakan penapis span atau kuasa yang sangat rendah untuk menukar air bersih. Pastikan penapis mempunyai beberapa jenis span perlindungan untuk mengelakkan anak-anak kecil daripada disedut.


5. Kekalkan suhu air pada 75-80F. Jangan biarkan suhu air di luar julat ini.


6. Kenalpasti penyakit: Anak ikan berpenyakit mempunyai peluang yang sangat rendah untuk terus hidup. Keluarkan anak-anak ikan berpenyakit dengan segera.


7. Lihat mereka membesar: Pantau pertumbuhan mereka, dan letakkan mereka kembali ke akuarium utama setelah mereka cukup besar tidak boleh dimakan. Pastikan mereka semua berkembang agak seragam. Setelah mereka semua cukup besar, lepaskan mereka dan lihat mereka berinteraksi dengan dunia mereka.

2 comments:

  1. ikan kapi ngn ikan guppy same tak?

    bro
    jom kita exchange link
    http://saikik.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. salam, saya baru cuba membela ikan guppy, beli 17 ekor, tapi dah 6 ekor mati setakat ni... pagi tadi nampak 5 ekor anak ikan guppy..tapi tak tau pulak kena asingkan. sekarang baru tau, tapi dah tinggalkan ikan2 tu utk pergi kerja..huhuhuhu..

    ReplyDelete